10 nawyków osłabiających poczucie wartości i ich konsekwencje

10 nawyków osłabiających poczucie wartości i ich konsekwencje


Kiedy nasze poczcie wartości jest osłabione, lub nigdy nie było na silnym, stabilnym poziomie, możemy mieć tendencję do popadania w negatywny dialog wewnętrzny, który w konsekwencji, jeszcze bardziej obniża nasz nastrój i pogarsza samopoczucie, a długofalowo tworzy w Tobie, negatywne przekonania bazowe, dotyczące Ciebie.

Oczywiście, dialog często przebiega na poziomie zupełnie nieuświadomionym i możesz mieć poczucie zupełnie obiektywnego spojrzenia na sytuację.

Poniżej kilka przykładów schematów myślenia/nawyków reagowania, które bezpośrednio uderzają w poczucie wartości na codzień:

Zakładanie/analizowanie najgorszego scenariusza.
Częste używanie “powinnam”, np. powinnam to lepiej zrobić, powinnam być szczuplejsza, powinnam być mądrzejsza.
Częste poczucie niesprawiedliwości, np. “To nie fair”, “Dlaczego to się przytrafia właśnie mi”.
Myślenie “wszystko, albo nic”, polegające na tym, że jeśli nie jesteś w czymś dobra na 100%, nie utrzymujesz postanowień na 100%, oceniasz je, jako porażkę.
Generalizowanie – np. “Ja nigdy nie dam rady”, “Ja zawsze popełniam te same błędy”.
“Odrzucanie” komplementów, pomniejszanie swoich osiągnięć – np. “Daj spokój, każdy by sobie z tym poradził”.
Porównywanie do innych. Zwłaszcza porównywanie tzw. zaplecza (Twoje problemy) do tzw. czyjejś wystawy (czyjś wizerunek na zewnątrz).
Branie całej winy na siebie, nawet w pośrednich sytuacjach – np. czujesz odpowiedzialność za wybory swoich dzieci, bierzesz cała winę na siebie w przypadku kryzysu w małżeństwie.
Przerzucania winy na otoczenie – przeciwieństwo brania całej winy na siebie – gdyby nie on/ona nigdy bym się tak nie zachowała.
Uznawanie swoich odczuć za fakty – czyli odczucia myśli, które generujesz na podstawie wydarzeń, przyjmujesz za obiektywne fakty.
Masz, któryś z “nawyków myślenia” na sumieniu?

Możesz mieć poczucie co z tego, tak już mam.

Jeśli czasami zdarza Ci się w ten sposób reagować, nie ma problemu. Jeśli to Twój stały, mechanizm, to warto rozważyć zmianę.

Utrzymywanie negatywnych nawyków myślenia/reagowania na stałe, prowadzi do negatywnych, bazowych przekonań o sobie.

Bazowe, negatywne przekonania, szczególnie te o sobie samej, to jedna z najskuteczniejszych blokad na drodze do stabilnego poczucia wartości, realizacji Twoich pragnień, w tym szczęśliwego związku.

Listę bazowych, negatywnych przekonań o sobie przygotowałam dla Ciebie w najnowszym mini ebook. Pobierz i sprawdź, które dotyczą Ciebie.

LINK DO MINI EBOOK – BAZOWE PRZEKONANIA

Jeśli masz jakikolwiek pytania, potrzebujesz wsparcia, poniżej link do wstępnych, bezpłatnych konsultacji.

TERMINY WSTĘPNYCH, BEZPŁATNYCH KONSULTACJI