fbpx
Różne formy pracy nad sobą. Sprawdź, która jest najlepsza dla Ciebie.

Różne formy pracy nad sobą. Sprawdź, która jest najlepsza dla Ciebie.


Poniżej kilka odpowiedzi na temat różnych form pracy rozwojowej, które często od Was dostaje. Pytania co ma sens, co nie? Czy można w ogóle coś zmienić, czy zmiana taka prawdziwa jest tylko w pracy 1:1? Zawsze wtedy mówię, żeby zacząć robić 50 przysiadów dziennie nie potrzebujesz trenera personalnego, chyba że właśnie zaliczyłaś złamanie kręgosłupa i masz czas rehabilitacji – to wtedy tak, musisz to robić pod okiem lekarza. Mam nadzieję, że ta metafora pomoże. :).

Poniżej podsumowanie, w dużej mierze również o doświadczenia moich kolegów z ponad 20-30 letnim doświadczeniem ze Stanów Zjednoczonych. Odnoszę się w moich materiałach do USA, ponieważ tam skończyłam szkoły coachingu i praktykuje na tamtym rynku również. W USA odbywam sesje mentorskie na stałe, uczestniczę w programach kontynuacji/poszerzania wiedzy – zarówno w ramach Relationship Coaching Institute, jak i w programie rozwojowym dla coachów i terapeutów relacji Esther Perel. 

Książki / webinar /lekcje online 

Będę zawsze po stronie tych, którzy są fanami czytania rozwojowych pozycji. Sama przeczytałam dziesiątki książek, w tematyce rozwoju. Są idealne, kiedy dopiero zaczynasz interesować się rozwojem i pracą nad zmianami i starasz się zdefiniować gdzie może być przeszkoda/problem, lub jaki obszar jest dla Ciebie najważniejszy. 

Na co zwrócić uwagę: może przyjść etap, kiedy książki/krótkie webinary będą niewystarczające, aby zrobić kolejny krok. Dodatkowo możesz po jakimś czasie mieć poczucie, że część teorii sobie zaprzecza, masz mętlik w głowie i już sama nie wiesz co jest skuteczne, a co nie. Jeśli przeczytałaś 5-6 książek, masz za sobą webinary w zakresie, który Cię interesuje i szukasz dalej, to być może lepszym rozwiązaniem jest kolejny etap, czyli szkolenia/treningi online, pdf, kursy video, warsztaty. Samo czytanie/słuchanie krótkich wykładów jest często pozostaniem w strefie komfortu i może nie dać Ci narzędzi do potrzebnych zmian. Czasami opór przed zmianą powoduje, że zamiast uczestniczyć w konkretnym treningu/szkoleniu, czytasz kolejne 10 książek. 

Szkolenia/Treningi video/warsztaty weekendowe 

To często kolejny etap. Najczęściej trening video/szkolenia są nakierowane na zdobycie konkretnej nowej umiejętności, pokazanie Ci jak rozwiązać konkretny problem. Tu musisz już wykonać konkretne ćwiczenia, zadania itp. Czy są skuteczne? Tak:) Ja od lat kupuje różne treningi video, nawet mój pierwszy trening medytacji Ho’oponopono w 2011 był video. Dziś jestem nauczycielem tej metody po szkoleniach, ale pierwszym był trening video i na swój własny użytek wiele się nauczyłam. Wiele obszarów w swoim życiu możesz uporządkować sama! Tak jest to możliwe, szczególnie jeśli masz za sobą stłuczenie kolan, a nie złamany kręgosłup! 😉 Takie materiały wielokrotnie pozwalają na jasne ukierunkowanie, zdobycie konkretnej już dla twojego problemu wiedzy, pokazują jak wprowadzić zmiany – to pokazanie JAK, jest kluczowe. Możesz widzieć, że chcesz uleczyć złamane serce, ale często warto sprawdzić jak. 

Na co warto zwrócić uwagę: jeśli w zakresie tego samego tematu masz za sobą 1-3 treningi/szkolenia online/ video to warto rozważyć pracę 1:1, bo to oznacza, że poszukujesz dalej i być może skuteczniejsza dla Ciebie będzie forma pracy indywidualnej. 

Praca 1:1

Jest najczęściej kolejnym etapem, lub może być od razu wybrana przez osobę poszukująca rozwoju i pragnącej zmian w swoim życiu. Ja w swojej praktyce mam wiele osób po terapii, szkoleniach video, warsztatach, które realizują ze mną kolejny etap swojego rozwoju oraz osoby, które ten etap ze mną zaczynają. 

Dodam, że coachingowo nie pracuję z osobami, które mają zaburzenia odżywiania – bulimia/anoreksja, stany depresyjne, silne stany lękowe, zdiagnozowaną depresję – chyba, że lekarz wyrazi zgodę, walczą z uzależnieniami, są w związku gdzie są uzależnienia, przemoc fizyczna, były ofiarą przemocy fizycznej jako dziecko i nie przeszły w tym zakresie terapii. Wymienilam te najważniejsze.

Niezależnie którą formę wybierasz, ważne, że w siebie inwestujesz, szukasz zmian, nowych rozwiązań dla Ciebie i Twoich potrzeb w obecnej sytuacji. 

Pamiętaj też, że normalnym jest czas, kiedy dajesz sobie odpoczynek – to też etap – bardzo zresztą ważny i trzeba o nim absolutnie pamiętać i go nie pomijać 🙂 Nasz mózg ma swój limit – tak jak i mięsnie